.

Koplopers naar een nieuwe economie

12 juli 2015

Sociaal ondernemers zien kansen waar de meeste mensen alleen een probleem zien, bijvoorbeeld op het gebied van klimaatverandering of mensen die ten onrechte aan de zijlijn staan. Toen ik drie jaar geleden met Mark Hillen Social Enterprise NL startte, werd Nederland nog beschouwd als de ‘black hole of Europe’ op het gebied van sociaal ondernemerschap. Maar inmiddels begint sociaal ondernemerschap ook in Nederland ‘sexy business’ te worden.

Social enterprises werken onder meer met mensen met een arbeidshandicap en proberen van een achterstand een voorsprong te maken. Maar ze vinden in Nederland nog geen gespreid bedje. Zoals Renzo Deurloo (oprichter van GreenFox) het mooi zegt: “Als sociaal ondernemer ben je in Nederland een rondje dat in een driehoekje wordt geduwd.”

De modellen van social enterprises passen hier nog niet in de dagelijkse werkelijkheid. Sterker nog, vaak wordt er nog met argusogen gekeken naar mensen die geld verdienen combineren met goed doen. Terwijl het heel veel creativiteit, doorzettingsvermogen en topondernemerschap vraagt om een onderneming te starten vanuit een visie over een betere wereld.

Renzo was één van de eerste ondernemers die zich bij Social Enterprise NL aansloot. Hij wil gebouwen verduurzamen door bestaande tl-armaturen te vervangen door milieuvriendelijke exemplaren met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar hij moet in aanbestedingen wél de strijd aan met commerciële concurrentie, want daar speelt zijn missie geen rol.

In Engeland wordt dankzij de Social Value Act in aanbestedingen ook meegewogen wat de maatschappelijke impact van een gunning is. In ons land gaat het nog steeds voornamelijk om de laagste prijs, en in toenemende mate om duurzaamheid.

De Renzo’s van Nederland zijn koplopers in de nieuwe, inclusieve en circulaire economie. En zoals dat koplopers vergaat, maken zij de weg vrij voor ondernemers die na hen komen met een sociaal businessmodel.