.

Je nek uit durven steken; GreenFox in het ABN AMRO Duurzaamheidsverslag

2 mei 2012

Duurzaamheid betekent voor ABN AMRO ook participeren in innovatieve ‘groene’ oplossingen waarmee klanten hun bedrijfsvoering efficiënter en duurzamer maken. De bank financiert bijvoorbeeld de producten van GreenFox, dat de beheerders van kantoor- en bedrijfspanden helpt hun stroomverbruik te verminderen door bestaande TL-verlichting energiezuiniger te maken. Doordat hierbij medewerkers van sociale werkplaatsen worden ingezet, snijdt het mes aan twee kanten.
De GreenFox-methode kent alleen maar winnaars, vinden Renzo Deurloo, medeoprichter van GreenFox, en Eric Zwaart, sectordirecteur (semi-) Overheid, Onderwijs en Instellingen bij ABN AMRO Public banking.

Duurzame verlichting én werk voor mensen met een afstand tot de abeidsmarkt, zonder zelf te investeren. Hoe kan dat?

Renzo Deurloo: ‘Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar dat is het niet. GreenFox maakt, met behulp van medewerkers van sociale werkplaatsen in het hele land, bestaande TL-armaturen geschikt voor nieuwe energiezuinige TL5-verlichting. Zo kan in een gemiddeld kantoorgebouw aanzienlijk worden bespaarde op verlichtingskosten, die normaal gesproken al snel een kwart van de energierekening bedragen. En helpen we mensen op sociale werkplaasen aan het werk. Het is de ultieme “win-win”-situatie!’

‘Win-win’-situatie, ‘te mooi om waar te zijn’. Desondanks stonden financiers niet in de rij om met GreenFox in zee te gaan. Waarom ABN AMRO wel?

Eric Zwaart: ‘Het idee achter GreenFox is dat het energiezuiniger maken van de verlichting wordt gefinancierd op basis van een deel van de toekomstige besparingen, met een terugverdienperiode van maximaal vier jaar. Op deze manier investeringen voorfinancieren is nieuwe voor Nederland. Ook binnen de bank was niet iedreen direct overtuigd van de “match” met GreenFox. Maar het idee achter ABN AMRO’s Dialogues Incubator, waarin de samenwerking met GreenFox is ontstaan, is juist out of the box denken. Op basis van co-creatie concrete oplossingen zoeken die aansluitenbij ABN AMRO’s duurzaamheidsvisie en een toevoeging zijn op je waardestroom.’

Renzo Deurloo: ‘Je moet je nek uit durven steken. Niet op zeker spelen, maar afwijken van de gebaande paden en zo innovatie net dat ene zetje geven.’

ABN AMRO brengt GreenFox vooral onder de aandacht in de publieke sector. Waarom juist daar?

Eric Zwaart: ‘De GreenFox-methode is geknipt voor ziekenhuizen, scholen en gemeentes. Die laatste krijgen er steeds meer overheidstaken bij, maar moeten wel bezuinigen. Investeren in energiebesparing wordt dan lastig. Daarnaast hebben gemeentes te maken met een mismatch op de arbeidsmarkt: nu stijgt de werkloosheid, straks komen we mensen tekort.’

Renzo Deurloo: ‘De publieke sector is een prachtige etalage voor GreenFox. We werken voor Diergaarde Blijdorp, Gemeentemuseum Den Haag, Amsterdam RAI, de gemeentes Utrecht, Rotterdam en Eindhoven en de Amsterdamse Stopera.’

Eric Zwaart: ‘Natuurlijk gaat GreenFox ook aan de slag in alle gebouwen van ABN AMRO. Ons kantoor in Dordrecht kwam begin dit jaar als eerste aan de beurt. Binnenkort volgen Zoetermeer en Leeuwarden.’

Van het ‘too good to be true’-syndroom is geen sprake meer?

Renzo Deurloo:’Nee. Zeker niet sinds we samenwerken met ABN AMRO en we kunnen rekenen op steun van mensen als Gerrit Zalm en wethouders van onder meer Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven. In het begin merkte ik dat mensen die ons verhaal gingen narekenen oprecht verbaasd waren als ze ontdekten dat het écht klopt, dat er geen “catch” is.’

Eric Zwaart: ‘De GreenFox-methode is een unieke optelsom van oplossingen met alleen maar winnaars.’

renzodeurloo_ericzwaart