.

GreenFox in het vakblad Milieu

14 april 2011

Het succes van GreenFox

Partijen als Search B.V., RAI Amsterdam, Techniplan, Van Gansewinkel, Meeus Vastgoedbeheer, Schiphol en grote gemeenten werken samen met het jonge bedrijf GreenFox om bestaande TL verlichting duurzaam maken zonder dat de armaturen vernietigd worden. Een unieke methodiek die in een korte tijd enorm is aangeslagen.

Het ombouwen van armaturen gebeurt door – door GreenFox opgeleide – medewerkers van sociale werkplaatsen. Hierdoor blijven productiekosten laag en worden mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in erbij betrokken. Tijdens dit ombouwproces werkt GreenFox volgens het cradle-to-cradle-principe: er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande materialen. Nieuwe lampen en elektronica van OSRAM of Philips worden met kleine adapters in bestaande armaturen geplaatst, gaan twee tot drie keer langer mee en besparen, afhankelijk van de situatie, tot 52% energie. Op deze wijze investeert GreenFox in duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Bewezen technologie

Het is opvallend dat een jong bedrijf met een nieuwe methode zich zo snel een plek verwerft in de conservatieve verlichtingsmarkt. Die markt werd sceptisch na de afgelopen jaren overspoeld te zijn door aanbieders van een dubieuze kwaliteit. Voor GreenFox reden om te rade te gaan bij een onafhankelijke partij, accreditatie-instituut Laborelec. De uitkomst werd een grote opsteker voor GreenFox. Door de bewezen techniek, de garantie van OSRAM en de verificatie van Laborelec stappen grote partijen nu in. “De aanpak van Greenfox is verantwoord en voegt duidelijk iets toe aan de Nederlandse markt”, aldus Boudewijn Huenges Wajer van Agentschap NL.

Labelsprong

“We zien het afgelopen half jaar met name een enorme groei doordat GreenFox is opgenomen in energieprestatieadvies-rapporten en technische bestekken”, aldus Renzo Deurloo van GreenFox. “Buiten de aanbeveling voor het vernieuwen van de armaturen staat er nu steeds vaker ‘het ombouwen van de armaturen volgens de GreenFox-methodiek’. Dat laatste is een verwijzing naar de Greenfoxwerkwijze die door milieuprofessionals steeds vaker wordt voorgeschreven. Met deze methode hebben we onder andere voor Search grote labelsprongen gerealiseerd voor een relatief lage prijs.”

Referenties

Niettemin heeft ook GreenFox aan den lijve ervaren hoe moeilijk het is om als groen bedrijf een positie op de markt te veroveren. Deurloo: “Het kost veel moeite om grote partijen te overtuigen. Echter met ambassadeurs zoals Anne Marie Rakhorst van Search, Maurits Groen en Harry van Fruchten van de RAI komt onze naam nu steeds vaker voor in bestekken en dergelijke. Daar zijn we apetrots op!”

Lees hier het orginele artikel.