.

De sociale onderneming

5 november 2012

Er zijn ondernemers die als expliciet doel hebben om te werken met Waar hebben we het over? werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hun bedrijf heeft, naast gewoon een zakelijk doel, dus een maatschappelijke doelstelling. Sociaal ondernemerschap is een zeer kansrijke manier om werkplekken te maken aan de onderkant van de arbeidsmarkt.

“Ik kom uit het vastgoed en daarvoor werkte ik op de beurs. Daar zijn je collega’s niet altijd je vrienden. Toen ik met partner Henk Klip GreenFox wilde oprichten, was werken met mensen uit de sociale werkvoorziening één van de opties. Misschien niet de goedkoopste, maar wel de leukste. De vooroordelen over het werken met deze jongens zijn groot. “Je bent gek”, zeiden collegaondernemers. Ze zagen echter niet dat deze groep juist een voorsprong heeft: niemand kan zo goed repeterende werkzaamheden uitvoeren en heeft zo weinig last van ontwikkelingsdrang. Ze zijn juist tevreden als ze elke dag dezelfde werkzaamheden hebben. Dat past geweldig bij GreenFox. Kijk, het is heel simpel: wij maken bestaande TL-verlichting energiezuinig en dat betekent dat elk armatuur na het ombouwen moet gaan branden. Dat verveelt onze jongens nooit.

Geen vertroetelmodel

Wij geloven niet in het vertroetelmodel: je komt op tijd en doet je werk, net als bij elk ander bedrijf. We weten vaak niet eens welke handicaps onze medewerkers hebben. Natuurlijk: onder druk zetten helpt niet. Maar dat is ook niet nodig, het gaat eigenlijk altijd goed. De enige die extra begeleiding krijgt, is een ervaren installateur die affectie met deze groep heeft. Die stuurt hen aan op de werkvloer. We stimuleren ze zoveel mogelijk naar buiten te gaan; gaan mee naar werkbezoeken, ontmoeten wethouders. Zij durven dingen te vragen die een gewone werknemer niet durft: “jij bent toch de baas, jij zou dit toch regelen?” Een samenwerkingspartner van ons is de ABN Amro, die ook opdrachtgever is. Erg fijn als het af en toe iets rustiger is. Dan kunnen we hun kantoren van nieuwe, energiezuinige verlichting voorzien. Subsidies, fiscale voordelen? Ik geloof er niet in. Motivatietrainingen op de hei? Niet nodig. We moeten gewoon winst maken, en dat lukt. Naar mijn idee kan elke ondernemer op deze manier een winstgevende onderneming leiden. Het vraagt alleen een omslag in denken: bij verbouwingen hoeft de allround installateur niet alles te doen. Sleuven maken en frasen kun je prima aan onze jongens overlaten. En neem maar van mij aan: een gemotiveerdere werknemer vind je nergens.”

Dit artikel is verschenen in het Het Dossier: de sociale onderneming van Cedris.