.

Bezuinigen op verlichting loont!

11 maart 2011

“Omdat er zo’n substantieel deel van het energieverbruik aan elektrische verlichting wordt besteed, zet het flink ‘zoden aan de dijk’ als hierop bespaard kan worden. Toen wij zo’n anderhalf jaar geleden een energiezuinig alternatief voor TL-verlichting hadden, konden we met GreenFox van start,” vertelt Renzo Deurloo, één van de vijf aandeelhouders van GreenFox, gevestigd aan het Croesinckplein in Zoetermeer. “LED-verlichting heeft weliswaar een grote toekomst, maar is als vervanger van TL-verlichting (nog) niet geschikt. Wel een prima alternatief voor TL (=T8) is T5. Deze lamp is tot de helft zuiniger, gaat drie keer zo lang mee en bevat 82 procent minder kwik dan de TL-lampen. Maar voor het gebruik van T5-lampen moeten de TLarmaturen vervangen worden en dat vraagt om een flinke investering. GreenFox heeft een methode ontwikkeld om de bestaande TL-armaturen zó om te bouwen dat er T5-lampen in passen. De investering is maar eenderde van de prijs van nieuwe T5-armaturen en de terugverdientijd is hiermee gemiddeld al tweeëneenhalf jaar (afhankelijk van het aantal branduren; in parkeergarages bijvoorbeeld is de terugverdientijd slechts zeven maanden).” De methode en de elektronica waarmee GreenFox de armaturen aanpast, is gecertificeerd en getest door een geaccrediteerd lichtinstituut.

Trots

Het ombouwen van de bestaande armaturen gebeurt door mensen van sociale werkplaatsen en leerwerkbedrijven. “Dit is een bewuste keuze. We betrekken zo mensen met afstand tot de arbeidsmarkt bij ons concept en maken het GreenFox-idee hiermee nog mooier. Klanten kunnen hierover ook niet onderhandelen: de werkzaamheden worden (zoveel mogelijk) uitgevoerd door mensen van sociale werkplaatsen en leerwerkbedrijven – en anders niet,” aldus Renzo. In Zoetermeer werkt GreenFox samen met DSW (Dienst Sociale Werkvoorziening) en leerwerkbedrijf Stichting EcoWare. De samenwerking met de sociale werkplaatsen en leerwerkbedrijven verloopt buitengewoon goed. “De mensen hebben wel wat meer begeleiding nodig. Bij elk project is daarom elke dag iemand aanwezig. Maar de kwaliteit van het werk dat wordt afgeleverd is uitstekend en alle krachten, die op de locaties met trots een groen GreenFoxshirt dragen, zijn ware GreenFox-ambassadeurs. Het voordeel van dit model is bovendien dat het erg gemakkelijk opschaalbaar is.

We hebben een zeer platte organisatie en als we willen uitbreiden, is het een kwestie van meer sociale werkplaatsen of leerwerkbedrijven inschakelen. Het werkaanbod is daar over het algemeen genomen zeer welkom.” Deurloo wilde zich, na een carrière op de beurs en in het vastgoed, bezig gaan houden met iets wezenlijk anders. “Ik wilde iets toevoegen, iets doen waar ik trots op kan zijn. Bij het werk voor GreenFox heb ik een goed gevoel, niet alleen vanwege het milieuvriendelijke aspect, maar juist ook door onze samenwerking met mensen met een wat grotere afstand tot de arbeidsmarkt.”

Als een trein

GreenFox loopt ‘als een trein’. “De interesse voor GreenFox heeft onze stoutste dromen overtroffen. We worden ‘geholpen’ door het toegenomen milieubewustzijn, maar ook de te behalen bezuiniging is natuurlijk erg aantrekkelijk. Overigens zouden veel gebruikers (vanaf 50.000 kWh per jaar) volgens de wet Milieubeheer verplicht kunnen worden om de ‘GreenFox’-investering te doen, omdat de terugverdientijd minder dan vijf jaar is. Maar dat vinden wij niet de leukste manier om ons product te verkopen. Iemand moet niet van hogerhand gedwongen worden; de GreenFoxoplossing moet volgens ons een keuze zijn van iemand die de voordelen onderschrijft,” vindt Deurloo. Op dit moment zijn er dagelijks 50 à 100 mensen voor GreenFox bezig met het ombouwen van armaturen. Bijvoorbeeld op Schiphol, in de RAI en bij het Haags Gemeentemuseum. Deurloo verwacht dat dit er aan het eind van 2011 dagelijks wel 1000 kunnen zijn. “We praten met grote partijen als de gemeente Den Haag en TNT. Daar is heel wat werk te verrichten. En het einde van de werkzaamheden is voor GreenFox nog lang niet in zicht. Alleen in Nederland zijn er al 50 miljoen TL-armaturen in gebruik. Het duurt ongeveer een half uur om zo’n TL-armatuur om te bouwen, dus hebben we nog zo’n 25 miljoen arbeidsuren te gaan!”

Lees het hier orginele artikel uit Zoetermeerse Zaken

Zoetermeerse Zaken