.

PepsiCo schakelt sociale werkplaats in voor vergroening

25 juni 2012

PepsiCo, het Amerikaanse bedrijf dat in Nederland bekend is van onder meer Lay’s chips, Smiths zoutjes, Duyvis noten en Pepsi cola, heeft haar Nederlandse vestiging in Utrecht duurzamer gemaakt met hulp van medewerkers van sociale werkplaats UW re-integratie. PepsiCo liet een gedeelte van de verlichting van het Utrechtse bedrijfspand vervangen door lampen die vele malen energiezuiniger zijn. Het schakelde daarvoor het Haagse bedrijf GreenFox in.

Ervaring

GreenFox maakt voor het vervangen van de lampen gebruik van medewerkers van sociale werkplaatsen. Zo doen die belangrijke werkervaring op en hebben daardoor een grotere kans op een vaste baan. Bovendien is het erg goed voor hun eigenwaarde. ‘GreenFox had gewoon de beste offerte geschreven,’ zegt manager Public Affairs and Communications van PepsiCo Japo Ouwerkerk over de reden om voor GreenFox te kiezen. ‘We waren helemaal niet op de hoogte van het samenwerkingsverband tussen GreenFox en UW. Pas enkele dagen nadat GreenFox was begonnen met het vervangen van de verlichting, kwamen we er achter dat de mensen die dat deden medewerkers zijn van een sociale werkplaats. Maar ze hebben fantastisch werk geleverd en we zijn heel erg tevreden.’

Cadeautjes

Om dat te laten blijken, en als dank voor het goede werk, stuurde PepsiCo na afloop van het project alle medewerkers van GreenFox een tas met producten. Ouwerkerk benadrukt dat duurzaam ondernemen voor zijn bedrijf belangrijk is. ‘Bij PepsiCo zijn we ervan overtuigd dat ons financiele succes hand in hand gaat met onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Via GreenFox maken we ons gebouw energiezuiniger en steunen ook nog eens een maatschappelijk project: een prachtig voorbeeld van een win-win situatie.’ Toch is het niet allemaal ‘liefdewerk oud papier’. Ouwerkerk is ook gewoon zakelijk. ‘GreenFox leverde de beste kwaliteit voor de beste prijs. Dat is voor ons als bedrijf natuurlijk toch erg belangrijk.’

Pepsico